Tuesday, January 4, 2011

melihat matahari

kesejukan mencengkam jiwa
semakin dicuba meronta
semakin dalam terasa
ku pusing kanan dan kiri
mencari tempat mengadu
kosong
tiada apa-apa
ku pandang bawah
kotor kakiku
terpalit tanah hitam
yang dibasahi hujan semalam
dengan kudrat yang ada
ku tadah jari-jemari yang comot
mataku tepat ke arah matahari
ku pohon dikurniakan sesuatu
untuk ku berpegang dan berpaut
ku raut ke muka
tiba-tiba
terasa kehangatan
yang sungguh lembut
menyelimuti tubuh kering ini
aku yang terpinga-pinga
mencari apakah itu
namun tidak diketemui
hai manusia
pandanglah kamu kepada tuhanmu
suara itu
sungguh asing bagiku
tetapi sangat menenangkan
aku mencari petunjuk
dan terlihat satu sinaran
matahari itu
boleh bercakap?
aku merenungnya lagi dalam-dalam
tidak...bukan matahari itu yang bercakap
lalu aku memberanikan diri
siapa yang bercakap?
senyap
tapi suara siapa tadi
mungkinkah itu satu pentunjuk
menuntut aku patuh pada tuhanku?
malu menguasai diri serta-merta
betapa aku selalu melupakan tuhan
oh...aku malu dengan diri sendiri
ya tuhanku
hanya engkau tempat aku berpaut

No comments:

Related Posts with Thumbnails